اخبار آسیاتاک

کاربرد رفراکتومتر در پرورش ماهی (1)

دستگاه رفرکتومتر کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارد. کاربرد‌های رفرکتومتر در صنایع غذایی، دارویی و شیمیایی برای تعیین ضریب شکست، درصد غلظت و اندازه‌گیری بریکس محلول‌ها در حین و پس از پروسۀ تولید می‌باشد ضریب شکست یک جسم عبارت است از مقدار انحراف نور پس از عبور از جسم مزبور . این عدد برای تشخیص نوع ، خلوص مواد و مقدار آنها مهم و با ارزش میباشد. به طور معمول از این مشخصه، برای شناسایی مواد یا ارزیابی خلوص آنها استفاده می شود. بعد از معین شدن ضریب شکست، علاوه بر شناسایی مواد، مقدار آن را نیز می‌توان محاسبه کرد .
هر ماده مایع ، گاز و یا جامد که شفاف باشد و نور از آن عبور کند برحسب چگالی و غلظت دارای ضریبی به نام ضریب شکست می باشد . که مانند دمای ذوب یا انجماد یک خاصیت فیزیکی مختص هر ماده می باشد .
دستگاه رفراکتومتر قابلیت اندازه‌گیری ضریب شکست نور و نیز “بریکس” را برای یک محلول دارا می‌باشد. علاوه بر اینها از این دستگاه برای اندازه‌گیری غلظت مواد حل شده در حلال مانند درصد غلظت نمک طعام در حوضچه‌های پرورش ماهی و یا تعیین میزان آب در عسل استفاده می‌شود. در صنایع غذایی هم این دستگاه کاربرد بسیار زیادی دارد به طور مثال در کارخانه های قند برای تعیین بریکس محلول قند و یا میزان الکل، اچسل ( Oechsle ) و کلوسترونبرگ ( Klosterneuburg °KMW BaBo) در نوشیدنی ها استفاده می شود. در پزشکی برای پی بردن به میزان اوره و پروتئین خون، میزان نمک موجود در آن و غلظت مایعات مختلف استفاده می شود و مهمترین کاربرد آن در پزشکی تعیین غلظت Urine در آزمایشگاه است. در صنایع خودرو سازی نیز جهت کنترل وزن مخصوص اسید باتری و ضد یخ نیز مورد استفاده قرار میگیرد که به آن خواهیم پرداخت .
در این قسمت به سنجش مواد محلول در آب استخرهای پرورش ماهی می پردازیم.
با وجود موجود بودن آب دراکثر نقاط، این ماده دارای پیچیدگی های شیمیایی خاصی است که ندرتاً مورد توجه کامل قرار می گیرد.آب خالص تقریباً فقط در بخار آب یافت می شود و حتی آب باران نیز محتوی مواد محلول می باشند.
آب مورد استفاده برای آبزی پروری، معمولاً از منابع آب های سطحی رودخانه ها ، جویبارها منابع زیر زمینی ، مخازن ذخیره، خورها و دریا ها تامین می شود.آب شیرین در تماس با خاک و دیگر تشکیلات زمین شناختی و همچنین اقلیم تحت تاثیر قرار می گیرد، بنابراین از نظر شیمیایی بیش از آب باران دارای ترکیبات مختلف و دستخوش تغییرات می باشند، همچنین آب شیرین از منظرترکیب شیمیایی از یک مکان به مکان دیگرنیز متفاوت است، ولی ترکیب آب شور پس از میلیون ها سال توسعه وتکامل وبه علت وسعت زیاد اقیانوس ها، ترکیبات شیمیایی آن از یک نقطه ای به نقطه دیگر تقریباً مشابه و کمتر دستخوش تغییرات است.
آب مورد استفاده در آبزی پروری از آرایش گازهای محلول،مواد جامد آلی و معدنی محلول و از ذرات مواد جامد آلی و معدنی غیرمحلول تشکیل شده است.ذرات و یا مواد جامد آلی شامل موجودات زنده(ارگانیزمهای زنده) و باقی مانده های تجزیه شده از آنان می باشد.تمام این مواد کیفیت آب رابرای استفاده در آبزی پروری تحت تاثیر قرار می دهند .
یکی از مهم ترین مسائل پرورش ماهی در محیط های جدید پرورشی ، بررسی نحوه تنظیم اسمزی آب می باشد که یکی از این فاکتورها شوری آب است .
از آنجایی که شوری و اسمولاریته نقش مهم و تاثیرگذاری در این محیط ها دارد و باعث تنظیم یونی در ماهیان به ویژه خاویار می شود ، پرورش ماهیان آب شور در آب شیرین و بلعکس باعث بروز مشکلات در تنظیم اسمزی می شود . برای این کار محیط پرورش باید نزدیک به محیط طبیعی باشد .
شوری را می توان به واسطه نتیجه شاخص انکساری آب به وسیله شوری سنج (رفراکتومتر) اندازه گیری کرد .

شرکت آسیا تاک توس وارد کننده بهترین برندهای دستگاه های صنعتی برای رفاه و خدمت به صنعت کشور در ایران اقدام به واردات رفراکتومتر از شرکت ماسلی میزوره کرده است که مدل های آن در قسمت محصولات ماسلی سایت قابل مشاهده می باشد .
برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران شرکت و خرید با ما تماس بگیرید

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *