اخبار آسیاتاک

کاربرد رفراکتومتر در صنایع غذایی (2)

یکی دیگر از استفاده های رفراکتومتر اندازه گیری بریکس و ضریب شکست مایعات و نیمه جامدات است که در آزمایشگاه ها و خطوط تولید صنایع غذایی برای اندازه‌گيري غلظت قند نوشیدنی های غیر الکلی، آب میوه، شهد و نوشیدنی های اسید لاکتیک و کنستانتره‌های آبمیوه، نوشابه، تولید ماء‌الشعیر و مخمر آبجو، چای و قهوه، محصولات لبنی (مانند شیر تغلیظ‌شده، پودرشیرخشك، پنیر، ماست، بستنی، کشک، لاکتوز، پودرآب‌پنیر)، آب نمك در ترشيجات، سفیده و زردة تخم‌مرغ، سس، رب، انواع مرباها، ژلاتین، شکلات، نشاسته، صنايع قند و نيشكر و غیره مورد استفاده قرار می گیرد .

این دستگاه برای بررسی محلول های طعم دهنده غذاهای کنسرو شده ، غلظت قند مربا و مارمالاد ، عسل عصاره ها ، کنسانتره و سایر مایعات شیرین استفاده می شود .

رفراکتومترها در صنایع غذایی می توانند برای ارزیابی در مقیاس بزرگ یا کوچک و فرآوری مواد غذایی استفاده شود.

یکی دیگر از کاربردهای مهم این دستگاه در آزمایشگاه کنترل مواد غذایی عبارت است از : اندازه گیری ضریب شکست در روغن ها که نشان دهنده درجه غیر اشباع بودن روغن می باشد .

برای هر نوع ماده غذایی که با رفراکتومتر اندازه گیری می شود یک درجه بریکس وجود دارد هر چه میزان قندهای محلول ، مواد معدنی و مغذی موجود در آن بیشتر باشد میزان شکستگی نور و در نتیجه میزان بریکس بیشتر خواهد بود .

از دیگر موارد کاربرد رفراکتومترها در صنایع غذایی میتوان به ارزیابی رسیدن میوه ها، سبزیجات ، نیشکر و چغندر قبل از برداشت اشاره کرد. از آنجایی که هر چه میوه ها و سبزیجات رسیده تر شوند، میزان قند آنها نیز بیشتر میشود، با اندازه گیری میزان مواد جامد محلول آنها میتوان میزان رسیدگی آنها را تشخیص داد. رفراکتومترها مقدار قند میوه ها را برحسب درجه بریکس اندازه گیری میکند. یک مایع غذایی که دارای بریکس با یک درجه است، دارای ضریب شکست یکسانی با محلول ۱ گرم ساکارز در ۱۰۰ گرم محلول آب ساکارز میباشد.

از دیگر موارد کاربرد رفراکتومتر در صنایع غذایی، بررسی کیفیت عسل است. کیفیت عسل را می توان با نوع خاصی از رفراکتومترها بررسی کرد که مستقیماً میزان آب موجود در عسل را اندازه گیری می کند . به طورکلی مقدار کم آب در عسل مطلوب است زیرا ماندگاری بهتر محصول را تضمین می کند. اگر درصد آب زیاد باشد منجر به آلودگی توسط مخمرها می شود.

از آنجایی که هر درجه بریکس برابر با ۱ درصد قند است. بریکس عسل می تواند از حدود ۷۰ تا ۸۸ باشد. شاید کمی جالب باشد زیرا گفتیم که مقیاس اکثر رفراکتومترها در صنایع غذایی بر اساس میزان مواد جامد محلول در آب است اما در مورد عسل رفراکتومترها میزان آب را اندازه گیری می نمایند. در واقع نقطه مقابل مفهوم بریکس است. این نوع قرائت در رفراکتومتر عسل استفاده می شود بنابراین زنبورداران برای بدست آوردن سطح رطوبت مجبور نیستند  Brix را از 100 کم کنند. این فقط برای آسانتر شدن کار است.

رفراکتومتر عسل توسط زنبورداران و تولیدکنندگان عسل برای اندازه گیری میزان رطوبت عسل استفاده می شود. رفرکتومترها ضریب شکست ماده را اندازه گیری می کنند. نور از عسلی که مواد جامد کمی دارد نسبت به عسلی که مواد جامد زیادی دارد، سریعتر حرکت میکند. به عبارت دیگر، ضریب شکست عسل براساس مقدار جامدات (قندها و سایر مواد) موجود در آن تغییر خواهد کرد .

همانطور که گفته شد دستگاه رفراکتومتر دارای انواع مختلف برای استفاده در امور متفاوت می باشد و اساس کار رفرکتومتر در تابش نور به شرط تکفام بودن آن و هدایت آن به سمت محلول مورد نظر و عبور آن است که چون این دو محیط با هم تفاوت دارند ، نور شکسته شده و با ضریب شکست محدود قابل دریافت است. در دستگاه رفرکتومتر نور از محیط رقیق وارد محیط غلیظ می شود. که محیط رقیق، مایع یا محلول موردنظر و محیط غلیظ، منشور دستگاه است. در واقع، در عمل، ضریب شکست محلول و منشور نسبت به هم سنجیده می شود.

شرکت آسیا تاک توس با 20 سال سابقه در امر واردات دستگاه های صنعتی و نماینده رسمی و انحصاری چندین برند معتبر در ایران می باشد که برای سهولت در انجام کار کارخانجات دستگاه های رفراکتومتر از یکی از بهترین برندهای دنیا یعنی maselli misure  را عرضه می نماید .

شما می توانید برای کسب هرگونه سوال و اطلاعات بیشتر در رابطه با دستگاه با مشاوران شرکت تماس بگیرید .

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *