اخبار آسیاتاک

رفرکتومتر چیست ؟

رفــراکــتـــومــتـــر (Refractometer)  از دو کــلــمــــه Refract  بــه مـعـنــی شـکـسـتــن و Meter  بـه معنـی سنجش تشکیل شده و در کل به معنی انکسارسنج است. تعیین میزان چربی ،  قند خون ، پی بردن به میزان اوره و پروتئین خون، میزان قند عسل و میزان قند میوه‌جات و آبمیوه و رب و حتی تعیین ارزش غذایی از جمله مواردی است که نـیـاز به سنجش دقیق دارد.

به منظور اندازه ‌گیری مـوارد ذکـر شـده مـی‌تـوان از دسـتـگـاه رفـراکتومتر استفاده کرد.

رفرکتومتر یکی ازتجهیزات آزمایشگاهی است که از طریق تعیین ضریب شکست گازها ، مایعات و جامدات نیمه شفاف ، برای تعیین میزان ناخالصی ماده یا مواد حل شده در آب به کار می رود. بدین صورت که با روش عبور تابش نور از لایه ای از آن مایع که ماده مورد نظر در آن حل شده و تعیین عبور انکساری (شکست) از منشور شیشه ای در تعیین غلظت به کار می رود.

به عنوان مثال برای اندازه‌گیری غلظت نمک طعام در حوضچه‌ های پرورش ماهی از رفرکتومتر استفاده می شود. در صنایع غذایی نیز این دستگاه کاربرد بسیار زیادی دارد مثلا در کارخانه های قند برای تعیین بریکس محلول قند مورد استفاده قرار می گیرد.

در پزشکی برای پی بردن به میزان اوره و پروتئین خون ، میزان نمک موجود در آن و غلظت مایعات استفاده می شود و مهم‌ترین کاربرد آن تعیین غلظت Urine در آزمایشگاه است.
لازم به توضیح است که بریکس واحدی است که بیان کننده مقدار ذرات جامد موجود در یک محلول است و اصولا به غلظت و ویسکوزیته وابسته است.


کارکرد و خواندن رفراکتومتر بسیار آسان است و نیازی به تجربه و مطالعه فراوان ندارد. یک یا دو قـطـره از مایع حاوی ماده حل شده در آن را روی صفحه شیشه‌ای حساس دستگاه ریخته‌، درپوش مـحـافـظ را بـسـتـه و صفحه شیشه‌ای را مقابل نور مستقیم آفتاب یا نور مصنوعی قرار داده و پس از خـوانـدن از روی عـدد بـریـکس نشان داده شده به جدول بریکس (Brix)  مراجعه تا میزان درصد وجود آن مـاده در مایع مشخص شود. استفاده از جدول تـصـحیح حرارتی نیز کمک مؤثری است که با آن می‌توان دقت آزمایش را بالا برد.

این دستگاه دارای انواع مختلفی است که درآزمایشگاه و روی خط تولید استفاده می شود .

رفرکتومتر معمولا برای اهداف کنترل کیفیت در محیط های صنعتی، به ویژه در صنایع غذایی و آشامیدنی استفاده می شود. برای تشخیص سنگهای قیمتی نیز از رفرکتومترها استفاده می شود. علاوه بر این، تولید کنندگان خانگی می توانند از یک رفرکتومتر برای تعیین وزن مخصوص مواد غذایی محلول خود استفاده کنند و علاقه مندان به آکواریوم خانه می توانند از رفرکتومتر برای تعیین شوری و یا وزن مخصوص آب در مخازن ماهی خود استفاده کنند.

انواعی از آن مانند رفرکتومتر دیجیتالی شرکت maselli misure مدل UR24 یک آنالیزر مستقل و مجهز به میکروپروسسور می باشد که مستقیما به روی خط تولید نصب میگردد.
این دستگاه به طور مستمر میزان کنستانتره را اندازه گیری نموده و مقادیر BRIX را به گیرنده های ریموت اعم از دیجیتال و آنالوگ ارسال می کند.

امکان ارائه ماژول های دیگری به طور اضافی با درگاه ارتباطی ANYBUS ( یا انواع دیگر در صورت درخواست ) فراهم میباشد . آداپتورها و فیتینگ های مخصوصی برای کاربرد های خاص نصب راحت این دستگاه را بر خطوط تولید یا دیواره تانک ها امکان پذیر می سازد

نوع دیگر انکسار سنج LR-05 از شرکت maselli misure به گونه ای طراحی شده است که دقیق ، مقاوم ، جمع و جور است و استفاده از آن در آزمایشگاه و روی خط بسیار آسان است. به لطف منبع تغذیه باتری و دسته حمل ، حمل و نقل و استفاده از آن بدون اتصال به منبع اصلی برق آسان است. صفحه کلید ضد آب و قاب فولاد ضد زنگ آن را برای استفاده مستقیم در منطقه تولید ایمن می کند.  این پروژه با استفاده از فناوری پیشرفته ، که سطح بالایی از دقت و اطمینان را تضمین می کند ، توسعه یافته است

دستگاه های فوق در طیف وسیعی از کارخانجات ، ازجمله نوشابه سازی ها ، صنایع شیمیایی و غذایی ، نساجی ها و… قابل استفاده است که کاربرد آن اندازه گیری محصولات مایع در آزمایشگاه های صنعتی در بخش های مواد غذایی ، شیمیایی ، نساجی ، پتروشیمی ، شراب و غیره می باشد .

آسیا تاک توس  علاوه بر ارائه مشاوره ی دقیق برای انتخاب دستگاه مناسب به مشتریان توسط کارشناسان مجرب شرکت به‌صورت حضوری و یا تماس تلفنی، از طریق این صفحه، اطلاعات کاملی از مسائل فنی و بازرگانی که صاحبان صنایع و مدیران و کارشناسان برای خرید دستگاه‌های جت پرینتر صنعتی احتیاج دارند را ارائه می دهد تا مجموعه های مختلف بتوانند با آگاهی و قیمت مناسب خرید خود را انجام دهند.

شرکت آسیا تاک توس با سابقه ای طولانی از سال 1387 در  حوزه دستگاه های صنعتی آماده ارائه خدمات  برای شما مشتریان محترم است.

برای کسب اطلاعات بیشتر و ارتباط با مشاوران شرکت می توانید با شماره های زیر تماس بگیرید :

09031239767      05135421375

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *